21 de juliol del 2009

PICS DE GARGANTILLAR (2.843 m.-2.864 m - 2.844 m.)

• CIM: Pics de Gargantillar (2.843 m.)
    COMARCA: Valls d'Andorra
    HORARI: 5h 40 min. (3h 30 min.. + 2h10 min.)
    DESNIVELL: 1.470 m.
    DIFICULTAT: mitja per el desnivell. Alta muntanya

• NOTA PRELIMINAR
    Hom comunica que, degut a que cada dia hi ha més gent moltonejada, més lletrats aprofitats i les lleis interpretades com penells, per seguir aquesta ressenya és obligatori dur un mòbil, saber-lo fer anar i saber trucar al telèfon d’emergències 112. També és obligatori dur un mapa que sigui de la regió i una brúixola que sigui per orientar-se a la muntanya. És indispensable saber interpretar i fer anar aquests aparells, al igual que s’ha d’entendre i conèixer les tècniques d’anar per la muntanya. Aquesta ressenya pas té manteniment.
  • RESUMEls pics de Gargantillar és un grup de tres cims que es troben íntegrament a Andorra i separen els cercles de Pessons al nord-est , el d’Ensagents al nord-oest i el de la coma dels Llops, dins de l’alta vall Madriu, al sud. Aquests tres cims tenen la denominació de Oriental, Central i Occidental, si bé habitualment es denominen Pessons, Central i pic dels Llops respectivament. Aquest darrer cim està un xic més apartat dels altres dos i és de més difícil accés, doncs la cresta que el separa del pic Central es molt entretinguda i per pujar-hi, cal baixar a tocar de l’estany de l’Illa, remuntar fins el cim i desfer tot el recorregut per tornar. Aquest darrer cim és un dels més solitaris i poc muntat del Principat.
    L’excursió és senzilla i còmoda, un pel llarga, però és força interessant degut a que el Cercle de Pessons per on pujarem, té un paisatge encantador i està farcit de llacs en una regió lacustre de les més importants d’Andorra i on naix el riu Valira.

• ACCES PER CARRETERA.Amb automòbil ens hem de dirigir a Andorra. Pel sud travessarem tot el Principat fins les pistes de Grau Roig i pel nord les trobarem només baixar del Port d’Envalira. Quan arribem a les pistes cal decantar amb el cotxe cap a la dreta per tal d’agafar una curta carretera que, en baixada, du en uns metres, a un aparcament inferior a l’altre banda del riu Valira.

RECORREGUTLa excursió remunta tota la vall del cercle de Pessons en direcció sud fins al seu final, on una forta pujada ens du al coll de Pessons. D’aquí girarem a llevant (esquerra) per fer el pic Central i més a llevant el Pessons. Tornarem enrera fins el Pic Central i d’aquí en direcció sud, baixarem a prop de l’Estany de l’Illa, per pujar, en sentit ponent, al pic dels Llops. Haurem de tornat a baixar al llac i remuntar el pic Central per tornar, ara direcció nord, a l’aparcament.
    Les referències més importants i horaris aproximats, sense comptar les aturades, són:

• 0 minuts: Aparcament de Grau Roig. (2.060 m.). Des del aparcament sortim en direcció sud per una pista de terra, ampla i per on hi passen vehicles tot terreny. Forta pujada al començament amb dos petits revolts que fan guanyar alçada per tot seguit prendre direcció sud-oest per tal d’apropar-nos a un llac. Anem per entre pins i podem fer drecera pujant per la pista d’esquí. Abans del llac deixem un altre pista que marxa cap a la nostre dreta.
    30 minuts: Estany de les Truites. (2.300 m.). Hem de vorejar-lo per l’esquerra (el llac ens quedarà a la dreta) i en aquesta direcció també veurem una edificació que és un restaurant. Seguim per un camí, ara terrós, ara pedregós, molt marcat i assenyalat amb pintures del G.R.7. El camí és planer amb algun pujant i seguint-lo passem diversos llacs.
    40 minuts: Estany Forcat. (2.360 m.) S’acaba el bosc. Seguim el G.R.
    50 minuts: Estany Rodó. (2.370 m.) A la nostre esquerra. Abans passem un petit llac .
    1 hora i 5 minuts: Estany Meligar . (2.440 m.). Resta a la nostre esquerra.
    1 hora 25 minuts: Estany de les Fonts (2.490 m.). A la nostre dreta. És allargassat i abans d’arribar-hi haurem passat un altre petit llac.
    1 hora i 35 minuts: Estany de Cap de Pessons (2.580 m.). A la nostre esquerra, envoltat de blocs de pedres. Aquí naix el riu Valira. Lloc força encisador. Estem ja al fons del cercle.
    1 hora 50 minuts: Peu del coll de Pessons (2.650 m.). Estem al peu d’un gran pendent on hem de pujar un fort pendent per entre terra i herba, però amb un bon camí ben marcat.
    2 hores i 5 minuts: Coll de Pessons (2.795 m). Entre els cims d’Ensagents a la dreta i el Central a l’esquerra. Anem, en suau pujada, per herba de prat, algun roc i seguint el G.R.
    2 hores i 10 minuts: Pic Central de Gargantillar (2.843 m.) Planer, farcit de grans blocs. Seguim la mateixa direcció per la carena, ara amb forts espadats a l’esquerra, i deixem el G.R. que marxa avall cap a l’estany de l’Illa. Fem una lleugera baixada i tot seguit el cim.
    2 hores i 15 minuts: Pic de Pessons o Oriental de Gargantillar. (2.864 m.) Una gran fita i molt bones vistes en totes direccions. Tornem al pic Central.
    2 hores i 20 minuts: Pic Central (2.843 m.). En direcció sud-oest veurem un cim ampla i planer, alt com el nostre i al que està unit per una estreta cresta. És el pic dels Llops. Cap allí anem passant uns metres del cim Central per baixar, a la nostre esquerra, per una pala pedregosa de forta inclinació, sense camí, per apropar-nos a un petit llac que es troba damunt del llac principal de l’Illa. Poc abans d’arribar-hi flanquejarem cap a la dreta, ponent, per tal d’anar a cercar una pala amb herba que ens durà, en pujada, fins el cim.
    2 hores i 35 minuts: Peu del pic dels Llops. (2.520 m. aprox.) Enfilem la pala, en dura pujada, fins un petit coll a tocar del cim i des d’on seguirem la carena evitant, ara per la dreta, ara per l’esquerra, diversos blocs de pedres.
    3 hores i 30 minuts: Pic dels Llops. (2.844 m.) Molt gran i planer. Amb herba i algun bloc de granit. Una petita fita assenyala el punt més elevat.
    La baixada la farem pel mateix camí, desfent el camí d’anada i sense muntar al Pessons.

• ÈPOCA ACONSELLABLE PER A FER L’ASCENSIÓA peu, aquesta ruta es pot fer als mesos d’estiu, quan el terreny no està pas cobert per la neu. Aquesta s’enretira a mitjans de juny, doncs el cercle de Pessons resta molt protegit i és cara nord. A l’hivern a banda de la neu, molt abundosa, el cim es pot fer amb esquís, encara que la baixada i remuntada, per cara sud, del pic dels Llops és molt exposada i pot portar moltes complicacions (alt risc d’allaus). A l’estiu el clima és d’alta muntanya i presenta dies de calor desmesurada, tempestes inesperades i dies rúfols amb força fresca.

Les vistes des dels cims és molt bona. Des del pic del Llops no veurem res del cercle de Pessons, però per contra, si veurem tota la coma del mateix nom i la part alta i mitjana de la vall Madriu. Llevat aquest fet, les vistes son semblants des dels tres cims. I així, a ponent podrem distingir muntanyes dels Pallars com el pic de l’Orri i ja dins d’Andorra cims com el Salòries, Comapedrosa, Tristaina, Estanyó o Casamanya, entre altres.
    Al nord podem distingir la vall d’Incles i cims com el Fontargent, Xuclar o Sisqueró. Davant mateix, a l’esquerra, l’Alt de Griu, mentre que a llevant tenim el Pas de la Casa, els Envalires o el Puigpedrós. Al sud tenim les muntanyes fronteres amb l’Alt Urgell, com la Tossa Plana, el Bovinar o el Setut.

CLIMA I VEGETACIÓLa vegetació presenta un estatge alpí, amb boscos de pi negre i nerets a la part més baixa i herba de prat en la major part del recorregut. El clima també és alpí i continental amb fortes amplituds i variacions tèrmiques. Les temperatures son extremes i amb tempestes.

EQUIPAMENTMotxilla, barret, ulleres, crema solar i roba d’abric, llevat al pic de l'estiu, on amb roba protectora del vent i de la pluja, en tenim prou per fer l'ascensió. Cal dur aigua i calçat de muntanya. També recomanem dur una màquina de retratar i uns llargavistes.