8 d’octubre del 2009

PIC DE LA FOSSA DEL GEGANT (2.808 m.)

• CIM: Pic de la Fossa del Gegant (2.808 m.)
    COMARCA: Ripollès i Conflent
    HORARI: 7h 40 min. ( 4h 40 + 3h)
    DESNIVELL: 1.700 m.
    DIFICULTAT: Mitjana-alta

NOTA PRELIMINAR
    Hom comunica que, degut a que cada dia hi ha més gent moltonejada, més lletrats aprofitats i les lleis interpretades com penells, per seguir aquesta ressenya és obligatori dur un mòbil, saber-lo fer anar i saber trucar al telèfon d’emergències 112. També és obligatori dur un mapa que sigui de la regió i una brúixola que sigui per orientar-se a la muntanya. És indispensable saber interpretar i fer anar aquests aparells, al igual que s’ha d’entendre i conèixer les tècniques d’anar per la muntanya. Aquesta ressenya no té pas manteniment.
    RESUMEl coll de Noucreus (2.795 m) separa les comarques del Ripollès per la Vall de Nuria i la del Conflent per la Vall de Carança, en el terme de Fontpedrosa. Aquest coll havia estat un pas molt important, sobretot pel pelegrinatge que hi feien els romeus de les terres del Conflent i del Vallespir, al Santuari de Núria. Al mateix coll hi ha nou petites creus clavades a les pedres, en record a nou romeus que, diuen, un dia hi van morir, per causes del mal temps. El coll està situat a la serralada dels Pirineus axials i separa els cims de Noucreus (2.799 m) a ponent i el de la Fossa del Gegant ( 2.808 m) a llevant i està compost bàsicament per licorelles i pedres de gneis (compostos granítics).
    L’excursió, un pel dura però molt còmoda, te dues parts molt diferenciades, la part baixa des de Queralbs fins el Santuari amb l'encisadora i espectacular travessa de les gorges del riu de Núria per l’antic camí del mateix nom, i la part més alta des del Santuari fins el cim, on l’ambient i morfologia de l’alta muntanya es fa molt evident. Fer-la no comporta cap mena de dificultat i el camí en tot moment és molt fàcil de seguir.

ACCES PER CARRETERA.
    Amb automòbil ens hem de dirigir a Ripoll i des d’aquí, per la N-152, cap a Ribes de Freser. Entrant a aquesta darrera vila pel sud, l’hem de travessar direcció als pobles de Queralbs i Pardines. Prop de l’estació del cremallera de "Ribes poble", hi ha dos carrers, el de l’esquerra que agafarem fins a Queralbs i el de la dreta que deixarem i que es dirigeix cap a Pardines.
    Just abans d’arribar a Queralbs a la nostre esquerra hi ha un important aparcament que pertany a l’estació del cremallera de Núria i on deixarem el vehicle. També amb ferrocarril podem anar fins aquest punt, si prenem la Renfe direcció Puigcerdà, baixem a l’estació de Ribes de Freser i d’aquí agafem l'esmentat cremallera fins l’estació de Queralbs.

La excursió segueix un camí molt fressat i freqüentat que surt des del mateix poble de Queralbs fins el Santuari Núria. D’aquí enfilarem per una ampla vall anomenada de les Molleres que ens durà al coll de Noucreus i d’aquí en menys de 2 minuts arribarem al cim de la Fossa del Gegant. El camí de Núria esta fressat i no te cap mena de pèrdua.
    Les referències més importants i horaris sense comptar parades són:

0 minuts: (1.160 metres) Sortim del aparcament del cremallera en direcció al poble de Queralbs, en pujada, travessem les vies del tren, l’estació resta a la nostre esquerra, i entrem al poble per tal d’anar fins la plaça del Raig, on hi ha una font. Des d’aquí hem de pujar per un carrer empedrar que surt a la nostre dreta, cap a Can Pericó (hi ha un indicador). Aquest carrer du a un altre transversal, també empedrat, que agafarem cap a la dreta fins un trencant a tocar d’unes cases. Aquí prendrem un camí a l’esquerra, que fent revolts, en pujada i travessant prats, ens durà fins la carretera de Fontalba.
    20 minuts: Camí de Núria. Pal indicador (1.295 m) Deixem la carretera i agafem un camí a la nostre dreta en direcció NE., en suau pujada, entre prats i alguna noguera.
    25 minuts: Cases de la Ruïra (1.320 m). Un Mas a la nostre dreta i un altre enlairat a l’esquerra. Seguim el camí, ara planer, per deixar la font de la Ruïra a la nostre esquerra. Bones vistes dels Torreneules i de les Roques de Totlomón. Tot seguit travessem un petit torrent en mig de bosc d'avellaners i freixes. Més endavant el camí fa suaus pujades, a voltes amb restes d’un antic empedrat. Anem envoltats de pedres i matolls.
    1 hora: Pas damunt del cremallera (1.470 m). Deixem la via d’aquest tren sota nostre a la dreta. Estem passant per damunt d’un túnel. El camí passa per una vauma a l’esquerra anomenada Refugi de Sant Pau. De seguit el camí es torna un pèl aeri i va flanquejant per apropar-nos lentament al fons de la vall del riu de Núria que resta a la nostre dreta.
    1 hora i 15 minuts: Pont damunt del riu Núria. (1.510 m).Travessem a l’altre banda del riu i comencem una suau pujada. Anem per l’esquerra de la vall del riu Núria.
    1 hora i 20 minuts: Refugi de Sant Rafael (1.550 m) Vauma a la nostre dreta. Enllacem amb uns pals de la llum i el camí comença una forta pujada.
    1 hora i 35 minuts: Rec d’aigua (1.650 m) Travessem un canal d’aigua, tapat amb fustes i ciment. Segueix la forta pujada A la nostre esquena i a l’altre banda del riu tenim les traces del cremallera i el torrent de Fontalba.
    1 hora i 50 minuts: Refugi de Sant Pere (1.745 m). Davant d’un bonic salt d’aigua anomenat Cua de cavall. El camí ara planeja i s’apropa al riu.
    1 hora i 55 minuts: Pont damunt del Riu Núria (1.760 m). Pont de fusta just a sota d’un pont de pedra del cremallera. El camí puja suau, per entre pedres, prats i bosc de pi negre.
    2 hores i 25 minuts: Coll d’en Riba (1.985 m.). Imponent vista del Santuari i l’embassament d’aigua. A la nostre dreta resta una torre de guaita natural anomenada creu d’en Riba, amb quatre fustes que aturen el vertigen dels visitants. El camí baixa fins el Santuari.(-25 m).
    2 hores i 30 minuts: Santuari de Núria. (1.960 m.) Hem de travessar l’esplanada principal i dirigir-nos, decantant a la nostre dreta, cap a l’estació del cremallera.
    2 hores i 35 minuts: Estació del Cremallera. (1.975 m.) Anem fins el peu del Telesella "La Pala 2" que està un pel enlairat davant de l’estació i sortim en direcció NE., per una pista d’esquí, ara amb herba i que disposa d’un ample camí pedregós. Seguim per aquest camí que ens dirigeix cap a uns pins i s’endinsa en un petit bosc. Passem unes tanques protectores de les pistes d’esquí. Aquí s’acaba el bosc. A la nostre esquerra resta el torrent de les Molleres. Ara ja només trobarem herba de prat. Marxem en la mateixa direcció.
    2 hores i 55 minuts: Pal indicador. (2.090 m) La pista d’esquí i de terra giren 180 graus i agafen direcció SO., a la nostre dreta. Nosaltres seguim recta direcció NE. per estret camí, amb suau pujada i amb marques de G.R.
    3 hores i 5 min.: Palanca damunt del Riu. Pont Escuder. (2.130 m) Just travessar-lo hem de pujar fort, direcció nord, per herba de prat, per un llom que separa el riu que hem travessat i un altre afluent d’aquest que baixa per la nostre esquerra de la Coma del Noufonts. A la dreta amunt es veu un pal indicador.
    3 hores i 15 minuts: Pal indicador (2.165 m). Deixem les marques del G.R. que se’n van cap a la Coma del Noufonts i seguim pujant no gaire fort, endinsant-nos cap el fons de la vall i flanquejant-la, sense cap mena de dificultat. Camí força marcat. Riu a la dreta i nosaltres a mitja alçada. Terreny de pedres i prats.
    3 hores i 55 minuts: Peu d’una pala de rocallam (2.490 m.). El camí puja fort per una antiga morrena glacial molt desdibuixada, per tal d’arribar a un replà que ens durà al peu del coll del Noucreus.
    4 hores i 10 minuts: Peu de la pala final. (2.585 m) Pujada molt dura per pedregam. Seguim camí, el coll no és pas gaire marcat, sembla que pugem a la carena.
    4 hores i 40 minuts: Coll de Noucreus. (2.795 m) Altres tantes creus de ferro, no gaire altes i de diferents dissenys. A 2 minuts tenim el cim de la Fossa del Gegant (2.808 m.) amb una creu envoltada de pedres. Bones vistes de la Coma del Fresser.
    La baixada la farem pel mateix camí de pujada.

HORARI
    Tal com s’ha vist, el recorregut de pujada no arriba a les cinc hores i la baixada es pot fer en menys d'una hora fins el Santuari i d'allí al parking hi podem estar gaire bé dues hores.

DESNIVELL
    El desnivell aproximat de l’excursió és de 1.700 metres de pujada i 1.700 de baixada.
    ÈPOCA ACONSELLABLE PER A FER L’ASCENSIÓAquesta ruta a peu es pot fer tot l’any, llevat quan el terreny es troba cobert per la neu. Cim apta amb esquis i amb raquetes, sempre que anem acompanyats de material alpí i fem la sortida des de el Santuari de Núria.

Recorregut força interessant així com la visita al santuari de Núria. Des del cim podrem veure a ponent gaire bé tot el cercle de Núria, des de el Puigmal fins el cim del Noucreus, que resta a pocs metres de nosaltres. Cap al Nord, podem distingir en primer pla la vall de Carança, més enllà les planes, pobles i muntanyes del Capcir, sent les més fàcils de distingir les del Puig Perich, Carlit i la serra de Madrés.
    A llevant, els pics de l'Infern, Bastiment o Gra de Fajol. Més enrere trau el cap el Canigó. Davant mateix la capçalera del Freser. Si dirigim la mirada al Sud podrem apreciar a davant mateix cims com el Balandrau o els Torreneules. Més enllà serres com les de Milany o Puigçacalm. Al fons la plana de Vic i la serralada del Montseny.
    CLIMA I VEGETACIÓEl clima és subalpí amb forta influència de la mediterrània, el que motiva grans contrastos de temperatures, vent i precipitacions. Al vent de nord, anomenat torb, sol bufar de sobte i amb força intensitat. Gran diferencia de clima de les parts baixes a les altes, el que fa que puguis passar molta calor fins i tot al hivern a les parts de baix i per contra dies d’estiu amb força fred a la part de dalt. A l’estiu son freqüents les tronades i tempestes
    La vegetació està composta també de plantes d' alta muntanya i de clima alpí a partir del Santuari.

Motxilla, gorra o barret, ulleres, crema solar i roba d’abric tot l'any. Cal dur especialment roba protectora del vent. L’excursió, a tot època, aconsella dur un calçat sòlid. També recomanem dur una màquina de retratar, uns llargavistes i sobretot força aigua.

TRANSPORT PUBLIC
    RENFE (fins Ribes de Fresser)